Reorganizarea judiciară din România a eșuat

Parlamentul-RomanieiReorganizarea și eficientizarea activității judiciare în România este un proiect eșuat, se arată într-un raport al CSM și publicat de Hotnews în 19 septembrie. Autorii raportului, un grup de lucru din CSM, arată că desființarea unităților mici ar putea fi o soluție la creșterea eficienței activităților judecătorești, dar că încercarea anterioară de reformă în sistemul judiciar a eșuat prin respingerea de către Parlament a proiectului de lege înaintat în acest sens.

„Este necesara continuarea analizei instantelor/parchetelor cu volum foarte mic de activitate. Un grup de lucru inter-institutional care sa aiba ca scop rearondarea administrativa sau chiar desfiintarea instantelor/parchetelor cu volum foarte mic se impune, lucru de altfel decis prin Hotararea nr. 560/2015 a Plenului C.S.M. O prioritate ar trebui sa o constituie in aceasta perioada analiza posibilitatii rearondarii administrative judiciare…” se mai arată în raportul citat.

Tot în documentul CSM se spune că „Prin acest proiect se propunea desfiintarea mai multor instante si parchete cu volum mic de activitate si in zone in care accesul la justitie este asigurat prin faptul ca alte instante/parchete se afla la distante apropiate si, mai ales, o eficientizare a activitatii instantelor si parchetelor foarte incarcate, in interesul cetateanului…”

Autorii studiului remarcă faptul că prin proeictul de reorganizare judiciară din România, propus și respins de către Parlament așa cum spuneam, s-ar fi putut realoca 116 posturi de judecător și 379 de posturi de personal auxiliar și contractual.

Sfâșitul săptămânii trecute a fost agitat la nivelul instanțelor militare și prin prisma faptului că la nivelul CSM s-ar dori desființarea acestora. Autorii raportului consideră că judecătorii militari nu pot asigura garanții reale de independență și neutralitate, tocmai datorită statutului mixt și nefiresc al acestora. Astfel, deși formația lor profesională îi califică drept magistrați și ca atare aparținând sistemului judiciar, ei fac totuși carieră militară pe baza unor alte criterii.

Avansarea în grad precum și beneficiile materiale pe care le obțin judecătorii militari sunt făcute în baza unor criterii stabilite și aplicate de militari, deci persoane din afara sistemului judiciar românesc.

Mai mult, din punct de vedere al încărcării cu dosare a fiecărui judecător se constată o extremă lejeritate a celor militari comparativ cu cei din sistemul civil. Cităm din raport: „Spre exemplu, in anul 2014 incarcatura cu dosare pe un judecator militar la tribunalele militare a fost de 46 de dosare (in conditiile in care 50% din aceste cauze au fost pe legea penala mai favorabila, situatie tranzitorie ce nu va mai fi intalnita in perioada urmatoare), in timp ce la tribunalele civile incarcatura a fost cu mult superioara, de 918 dosare pe judecator, iar in timp ce la Curtea Militara de Apel s-a inregistrat un numar de 70 dosare pe un judecator militar (aceeasi observatie ca la tribunalele militare legata de legea penala mai favorabila), la curtile de apel civile incarcatura de dosare a fost de 945 dosare pe un judecator.”

Ca atare, singura soluție din punctul de vedere al CSM este desființarea acestor instanțe și repartizarea judecătorilor militari în sistemul civil conform nevoilor societății.

   Director Web  Anuntul  Director Web Gratuit  SEO Romania    Adauga Site in Director web  Director web    Anunturi Gratuite